Na tory wraca kolejowe połączenie Białystok - Ostrołęka. To historyczny moment
Dzieje się to po 24 latach. Połączenie Białystok - Ostrołęka - Białystok zawieszono w kwietniu 2000 r. Teraz zostaje przywrócone. To inicjatywa samorządu województwa, który organizuje transport kolejowy w regionie.
- To historyczny moment dla województwa podlaskiego i dobra wiadomość dla mieszkańców Ostrołęki, Białegostoku i wszystkich gmin, które leżą wzdłuż tych torów. Bardzo się cieszę, że przywracamy zrewitalizowaną część trasy kolejowej do życia - mówił Marek Olbryś, wicemarszałek podlaski na piątkowym briefingu prasowym poświęconym uruchomieniu pociągu. - Białystok jest dużym ośrodkiem akademickim, gdzie studiuje mnóstwo osób. Od dawna proszą o takie połączenie. Od 18 marca będzie realne.
Czytaj też:
W najbliższy poniedziałek ruszą regularne kursy. Przed pierwszym oficjalnym gwizdkiem, już 15 marca odbył się przejazd promujący nowe połączenie z udziałem mediów i oficjeli.
Wśród podróżnych startujących ze stolicy woj. podlaskiego, prócz wicemarszałka, był m.in.
- przedstawiciel PKP PLK (zarządcy infrastruktury) dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Białymstoku Andrzej Kierman,
- dyrektor Centrum Zarządzania Ruchem Kolejowym w Warszawie Michał Gil,
- dyrektor Podlaskiego Zakładu Polregio w Białymstoku Janina Wilczewska,
- starosta ostrołęcki Stanisław Kubeł,
- parlamentarzyści oraz lokalni samorządowcy.
Dwie pary pociągów Białystok - Ostrołęka na dobę. Skład jest nowoczesny i wygodny
Do obsługi połączeń są przeznaczone wygodne, nowoczesne pojazdy spalinowe, przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Codziennie tę 111-kilometrową trasę przez Łapy będą pokonywały dwa pociągi w obie strony. Z Białegostoku pociągi będą startować o godz. 8.06 i 16.40, a z Ostrołęki o godz. 10.10 oraz 19.38.
Rozkład jazdy pozwala podróżnym na kontynuowanie podróży w kierunku stacji Chorzele, a dalej do Olsztyna. Tak samo jest w odwrotnym kierunku. W Ostrołęce są przewidziane połączenia z pociągami do Białegostoku.
Przed wznowieniem połączenia należało wykonać prace modernizacyjne na stacjach przejazdu pociągu.
- W Sokołach, Kuleszach Kościelnych i Śniadowie, wyremontowaliśmy nawierzchnię peronową, została ustawiona infrastruktura niezbędna dla pasażerów, to znaczy tablice informacyjne, ławki, oznakowania, oświetlenie LED. Koszt tych prac wyniósł blisko 1,2 mln zł - informuje Tomasz Łotowski, rzecznik PKP PLK.
Zobacz także:
Na rewitalizację odcinka samorząd skorzystał z rządowego programu "Kolej Plus". Wicemarszałek Olbryś przypomniał, że dzięki dotacji z tego samego źródła w 2028 r. Łomża będzie bezpośrednio skomunikowana z Białymstokiem.
Powrót połączeń pasażerskich to efekt planowanej modernizacji trasy z Łap przez Śniadowo do Łomży. Projekt PKP PLK obejmuje odcinek 77 km.
- Trwają jeszcze ustalenia w zakresie tego projektu - zaznacza Tomasz Łotowski.
Szacowany budżet prac wynosi 430 mln zł, z czego 85 proc. stanowią środki z budżetu państwa, a 15 proc. samorządu. Wkład własny województwa to 60 mln zł. Lokomotywy - zgodnie z unijnymi warunkami - mają mieć ekologiczny napęd wodorowy.
Mateusz Morawiecki przed komisją śledczą
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?