W związku z reorganizacją podlaskich służb skarbowych, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku stał się organem właściwym do wykonywania zadań wynikających z ustawy o podatku akcyzowym w zakresie akcyzy w obrocie krajowym i transakcjach wewnątrzwspólnotowych. Dotyczy to także przyjmowania deklaracji uproszczonych dla podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego pojazdów samochodowych (AKC-U).
Dotychczas deklaracje te przyjmowane były w Oddziale Celnym w Białymstoku przy ul. Octowej 10. Od 9 września 2017 r. deklaracje AKC-U przyjmowane będą w siedzibie Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku, przy ul. Świętojańskiej 13
w następujących godzinach urzędowania:
Sala obsługi podatnika (półpiętro)
Poniedziałek 7.30 – 17.30
Wtorek – piątek 7.30 – 15.30
Punkt Obsługi Kasowej
Poniedziałek 7.30 – 17.30
Wtorek – piątek 7.30 – 15.30
gdzie będzie można dokonywać wpłat gotówkowych.
Opisana zmiana dotyczy zarówno mieszkańców powiatu białostockiego, jak i powiatów bielskiego, hajnowskiego, monieckiego, siemiatyckiego i sokólskiego, dla których w zakresie ustawy o podatku akcyzowym właściwy jest Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku.
- Przypominamy jednocześnie - zaznacza Radosław Hancewicz, rzecznik prasowy KAS (Krajowa Administracja Skarbowa) w Białymstoku, że istnieje możliwość przesyłania deklaracji podatku akcyzowego oraz uzyskania elektronicznego potwierdzenia zapłaty akcyzy od samochodu osobowego nabytego w państwie Unii Europejskiej poprzez Platformę Usług Elektronicznych.
Protest Czytelniczki
Informacja o tej zmianie wzbudziła kontrowersje:
- Białostoccy urzędnicy skarbowi znowu chcą rzucać kłody pod nogi lokalnym podatnikom i utrudniać im prowadzenie działalności za wszelka cenę i nie licząc się z nikim i z niczym - napisała do nas jedna z Czytelniczek. - Na drzwiach Oddziału Celno-Skarbowego w Białymstoku zawisła duża kartka z informacją iż z dniem 9 września 2017 obsługa deklaracji akcyzowych od samochodów osobowych sprowadzonych z zagranicy AKC-U, będzie się odbywała na ul. Świętojańskiej w I Urzędzie Skarbowym. Jaki to ma sens? - dodaje pani i wylicza:
Po pierwsze: brak parkingu (o bezpłatnym nie wspomnę) dla większej liczby podatników oraz właścicieli komisów; przypomnę, że osób składających takie deklaracje jest codziennie kilkadziesiąt, jak nie więcej; często ludzie przyjeżdżają ponad 100 km z całego regionu... właśnie świeżo sprowadzonymi samochodami... aby zapłacić akcyzę; i gdzie będą parkować ?
Może Urząd Skarbowy powinien zabrać parking służbowy dla pracowników i oddać go podatnikom? W końcu to urząd ma służyć podatnikom a nie odwrotnie!
Po drugie: z tego co wiem, urzędnicy, którzy pracują teraz na ul.Handlowej, mają do dyspozycji system "Zefir" , który pewnie kosztował miliony i dzięki któremu można od razu otrzymać potwierdzenie zapłaty akcyzy potrzebne do rejestracji. A na ulicy Świętojańskiej nie ma ani tego systemu, ani kasy, która to obsługuje, więc podatnicy będą czekać nie wiadomo ile na potwierdzenie.
Po trzecie: nie ma tam agencji celnych, które są na ul. Handlowej i pomagają podatnikom za drobną opłatą w wypełnianiu dokumentów.
Po czwarte: nie ma tam tłumaczy przysięgłych, którzy tłumaczą dokumenty potrzebne do akcyzy.
- Biorąc to wszystko pod uwagę, po co zmieniać coś i robić na siłę, skoro niesie to same utrudnienia podatnikom? Ja niestety nie potrafię sobie na to pytanie odpowiedzieć - kończy Czytelniczka.
Odpowiedź rzecznika prasowego KAS:
- Po pierwsze, żeby złożyć deklarację AKC-U nie trzeba się koniecznie udawać do siedziby urzędu - podkreśla Radosław Hancewicz. - Istnieje możliwość składania deklaracji uproszczonych AKC-U w formie elektronicznej na platformie PUESC (adres: www.puesc.gov.pl). Sporządzenie deklaracji w formie elektronicznej oraz dokonanie wpłaty za pomocą bankowości elektronicznej znaczenie upraszcza obowiązki związane z nabyciem wewnątrzwspólnotowym samochodu osobowego. Na ww. stronie znajdują się instrukcje: wypełnienia deklaracji AKC-U, pobrania potwierdzenia zapłaty akcyzy oraz baza pytań i odpowiedzi w tym zakresie.
- Po drugie - dodaje - w siedzibie urzędu przy ul. Świętojańskiej zainstalowany jest system finansowo-księgowy Zefir2. Deklaracje będą rejestrowane w systemie, a potwierdzenia zapłaty akcyzy będą wydawane na podstawie dowodów wpłaty akcyzy w kasie podmiotu obsługującego urząd, która znajduje się w pomieszczeniu, gdzie przyjmowane będą deklaracje AKC-U. Wszystkie formalności będzie więc można załatwić w jednym miejscu tj. w sali na półpiętrze. Znajduje się tu również stanowisko, przy którym będzie można wypełnić deklarację w formie papierowej na podstawie przygotowanego wzoru wypełniania.
Po trzecie, tłumaczenia dokumentów wykonane przez tłumaczy przysięgłych wymagane są również do wniosku o rejestrację pojazdów, a podatnicy korzystają z usług dowolnych tłumaczy, którzy mają siedziby zlokalizowane w różnych częściach Białegostoku i innych miejscowości będących we właściwości miejscowej US I w zakresie AKC-U.
I wreszcie po czwarte, zmiana, którą wprowadzamy, tym mieszkańcom Białegostoku, którzy zdecydują się załatwić sprawę w urzędzie, a nie przez internet, powinna ułatwić zarejestrowanie sprowadzonego auta ponieważ:
1. Niedaleko siedziby I US w Białymstoku, przy ulicy Branickiego mieści się Urząd Miasta w Białymstoku, gdzie rejestruje się auto po dokonaniu formalności akcyzowych,
2. W dotychczasowym miejscu obsługa tych spraw odbywała się w godzinach pracy urzędu, czyli najpóźniej do 15.30. W nowym miejscu, w poniedziałki deklarację AKC-U będzie można składać (i zapłacić podatek) w wydłużonych godzinach, czyli do 17.30.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?